Inschrijfnummer K.v.K. te Rotterdam: 243828340000
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en op alle overeenkomsten van koop en verkoop en op alle
overeenkomsten tot het verrichten van werkzaamheden van
B.V. Gevelreiniging VV, gevestigd te Rockanje hierna te noemen “de gebruiker”.
2. De koper c.q. de opdrachtgever zal in het
navolgende worden aangeduid als “de wederpartij”. Indien in het navolgende een
bepaling specifiek ziet op de situatie waarin de wederpartij een natuurlijke
persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf zal
deze worden aangeduid als “de consument”.
3. Bepalingen die afwijken van deze voorwaarden
maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten overeenkomst indien en
voor zover partijen dat uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
4. Onder “schriftelijk” wordt in deze algemene
voorwaarden tevens verstaan: per e-mail, per fax of enige andere wijze van
communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het
maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
5. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een
(deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid
van de overige bepalingen onverlet.
6. Indien de gebruiker op enig moment nalaat
nakoming te verlangen van hetgeen partijen zijn overeengekomen, laat dit
onverlet het recht van de gebruiker op een later tijdstip alsnog nakoming te
verlangen.
7. De wederpartij kan zich niet beroepen op het
feit dat de algemene voorwaarden niet ter hand gesteld zijn indien de gebruiker
dezelfde algemene voorwaarden al meerdere keren aan de wederpartij ter hand
gesteld heeft en hiernaar heeft verwezen.
1. Mondelinge afspraken binden de gebruiker eerst
nadat deze schriftelijk door de gebruiker zijn bevestigd, dan wel zodra de
gebruiker met instemming van de wederpartij een aanvang met de
uitvoeringshandelingen heeft gemaakt.
2. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene
voorwaarden of anderszins wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomst worden
eerst na schriftelijke bevestiging door de gebruiker bindend.
1. Alle aanbiedingen, offertes, prijs- c.q.
tarieflijsten, etc. van de gebruiker zijn vrijblijvend tenzij ze een termijn
voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q. aanbieding een vrijblijvend
aanbod bevat en dit aanbod wordt door de wederpartij aanvaard, dan heeft de
gebruiker het recht het aanbod binnen 2 werkdagen na ontvangst van de
aanvaarding te herroepen.
2. De door de gebruiker gehanteerde prijzen c.q.
tarieven alsmede de in de aanbiedingen, offertes, prijs- c.q. tarieflijsten
e.d. vermelde prijzen c.q. tarieven zijn exclusief BTW, eventuele andere
heffingen van overheidswege en eventuele kosten. Deze kosten kunnen onder meer
bestaan uit kosten welke de gebruiker maakt ter voldoening aan de relevatie
wet- en regelgeving ten aanzien van het milieu, voorrijkosten,
administratiekosten e.d. en declaraties van ingeschakelde derden. Een en ander,
tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders wordt vermeld.
3. Een samengestelde prijsopgave verplicht de
gebruiker niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of offerte
begrepen zaken c.q. tot het verrichten van een deel van de in de aanbieding of
offerte begrepen werkzaamheden tegen een overeenkomstig deel van de prijs.
4. Prijzen c.q. tarieven in offertes zijn
gebaseerd op bij aanvraag of bestelling door de wederpartij verstrekte
gegevens. Mochten deze gegevens naderhand gewijzigd worden, dan kan dit
gevolgen hebben voor de prijzen c.q. tarieven.
5. Aanbiedingen, offertes en prijzen c.q. tarieven
gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten of nabestellingen.
6. Indien de aanvaarding van de wederpartij
afwijkt van het aanbod, dan is de gebruiker hieraan niet gebonden. Er is dan
geen overeenkomst tot stand gekomen, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
7. Getoonde en/of verstrekte brochures en andere
omschrijvingen in promotiemateriaal en/of op de website van de gebruiker zijn
zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter aanduiding. Hieraan kunnen geen
rechten worden ontleend, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
8. De gebruiker heeft het recht de kosten die
verbonden zijn aan de aanbieding c.q. offerte bij de wederpartij in rekening te
brengen, mits de gebruiker de wederpartij vooraf schriftelijk op deze kosten
heeft gewezen.
9. a. Indien
tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering van de
overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties wijzigingen worden gebracht
in lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale verzekeringen e.d., is de gebruiker
gerechtigd de verhogingen aan de wederpartij door te berekenen. Mocht tussen
voormelde data een nieuwe prijs- c.q. tarieflijst door de gebruiker en/of
toeleveranciers worden uitgegeven en in werking treden, dan is de gebruiker
gerechtigd de daarin vermelde prijzen c.q. tarieven aan de wederpartij in
rekening te brengen.
b. Voor
de met de consument gesloten overeenkomst geldt dat prijsverhogingen 3 maanden
na totstandkoming van de overeenkomst mogen worden doorberekend c.q. in
rekening gebracht. Bij prijsverhogingen, binnen een kortere termijn dan 3
maanden is de consument bevoegd de overeenkomst te ontbinden.
Indien en voor zover een goede uitvoering van
de overeenkomst dit vereist, heeft de gebruiker het recht bepaalde
werkzaamheden c.q. leveringen door derden te laten verrichten. Een en ander ter
beoordeling van de gebruiker.
1. De wederpartij dient ervoor te zorgen dat:
a. de eventueel voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen,
ontheffingen en beschikkingen e.d.) tijdig en in de door de gebruiker gewenste
vorm aan de gebruiker ter beschikking worden gesteld;
b. de gebruiker op de hoogte is van de gesteldheid
van de te bewerken materialen c.q. zaken alsmede overige voor de uitvoering van
de overeenkomst relevante gegevens;
c. de gebruiker op de vooraf bekendgemaakte
werktijden toegang krijgt tot de locatie waar de werkzaamheden dienen te worden
verricht. De locatie dient te voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en
andere overheidsvoorschriften;
d. de door de wederpartij aan de gebruiker
verstrekte informatiedragers, elektronische bestanden, software e.d. vrij zijn
van virussen en/of defecten;
e. de gebruiker binnen een redelijke termijn voor
de datum waarop volgens de overeenkomst de werkzaamheden een aanvang zouden
nemen wordt gewaarschuwd indien de gebruiker zijn werkzaamheden niet op het
afgesproken tijdstip kan verrichten;
f. de gebruiker tijdig kan beschikken over
voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en
hulpmiddelen;
g. de locatie waar de werkzaamheden verricht
dienen te worden vrij is van overtollige materialen e.d.;
h. de gebruiker voor de uitvoering van de werkzaamheden
kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor de eventueel voor de
werkzaamheden benodigde energie, zoals bijvoorbeeld elektriciteit, gas, water
e.d.. De energiekosten zijn voor rekening van de wederpartij. Verloren
arbeidsuren als gevolg van tijdelijke c.q. langdurige uitval van de benodigde
energie zijn voor rekening van de wederpartij;
i.
op de
locatie waar de werkzaamheden dienen te worden verricht voldoende voorzieningen
beschikbaar zijn voor het inzamelen van (chemisch) afval;
j.
op de
locatie waar de gebruiker en/of de door de gebruiker ingeschakelde derden in
het kader van de uitvoering van de overeenkomst werkzaamheden dienen te
verrichten de door de gebruiker en/of voornoemde derden in redelijkheid
gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn, zonder dat hieraan voor hen
kosten zijn verbonden;
k. de locatie waar apparatuur, materialen e.d. van
de gebruiker opgeslagen of opgeborgen moeten worden zodanig is, dat
beschadiging in welke vorm en op welke wijze dan ook, of ontvreemding niet zal
kunnen plaatsvinden.
2. De wederpartij draagt er zorg voor, dat de te
verstrekken gegevens juist en volledig zijn. De wederpartij vrijwaart de
gebruiker voor de gevolgen voortvloeiend uit het niet juist en/of onvolledig
zijn van de gegevens.
3. De gebruiker zal de door de wederpartij
verstrekte gegevens vertrouwelijk behandelen en niet zonder toestemming van de
wederpartij aan derden verstrekken.
4. De wederpartij is aansprakelijk voor verlies
van en/of schade aan de zaken, materialen, gereedschappen en machines e.d. die
de gebruiker tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij de wederpartij
heeft opgeslagen.
5. De wederpartij staat de gebruiker toe
naamsduidingen en reclame aan te brengen op de locatie waar de werkzaamheden
worden verricht.
6. Indien niet tijdig aan de in dit artikel
genoemde verplichtingen is voldaan, is de gebruiker gerechtigd de uitvoering
van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat de wederpartij wel aan
deze verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen
vertraging dan wel de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden dan
wel de overige hieruit voortvloeiende gevolgen zijn voor rekening en risico van
de wederpartij.
1. De gebruiker is vrij in zijn keuze van
reinigings- en hulpmiddelen, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders
zijn overeengekomen.
2. Wanneer op verzoek van de wederpartij
specifieke middelen gebruikt worden, dan wel specifieke behandelmethoden worden
toegepast, waarvan de gebruiker niet weet welke uitwerking deze middelen of
methoden op het te reinigen object hebben of vermoedelijk zullen hebben, zal de
gebruiker dit meedelen aan de wederpartij. Indien de wederpartij toch het
gebruik van deze specifieke middelen of methoden voorschrijft, is de gebruiker
niet aansprakelijk voor de gevolgen van dit gebruik en de eventuele
hieruit voortvloeiende schade.
3. De gebruiker aanvaardt geen enkele
aansprakelijkheid voor het in opdracht van de wederpartij gebruiken van
(chemische) middelen indien de gebruiker de wederpartij heeft geïnformeerd over
de ongeschiktheid c.q. schadelijkheid van het betreffende middel en de
wederpartij desondanks staat op het gebruik van dit middel.
4. De gebruiker behoudt zich nadrukkelijk het
recht voor chemische middelen, welke naar zijn oordeel schadelijk zijn dan wel
gevaar opleveren voor hem en/of zijn personeel, te weigeren. In voorkomende
gevallen zal door de gebruiker in overleg met de wederpartij naar alternatieve
methodieken c.q. middelen worden gezocht.
1. Opgegeven termijnen waarbinnen de zaken moeten
zijn geleverd c.q. de werkzaamheden moeten zijn verricht, kunnen nimmer worden
beschouwd als fatale termijnen, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen. Indien de gebruiker zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet c.q. niet tijdig nakomt, dient hij derhalve schriftelijk in
gebreke te worden gesteld.
2. Bij levering c.q. de uitvoering van de
werkzaamheden in gedeelten wordt elke levering c.q. fase als een afzonderlijke
transactie beschouwd en kan door de gebruiker per transactie worden
gefactureerd.
3. Het risico betreffende de geleverde zaken gaat
over op de wederpartij op het moment van levering. Onder levering wordt in het
kader van deze algemene voorwaarden verstaan: het moment waarop de te leveren zaken
het pand, het magazijn of de winkel van de gebruiker verlaten of voor afhalen
ter beschikking staan van de wederpartij.
4. In afwijking van lid 3 van dit artikel wordt
bij consumenten in het kader van deze algemene voorwaarden onder levering
verstaan: het moment waarop de zaken feitelijk ter beschikking staan van de
consument.
5. Verzending c.q. transport van de bestelde zaken
geschiedt op een door de gebruiker te bepalen wijze, maar voor rekening en
risico van de wederpartij. Een en ander, tenzij partijen uitdrukkelijk
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
6. In afwijking van lid 5 van dit artikel geldt
voor consumenten dat verzending c.q. transport van de bestelde zaken voor
risico van de gebruiker is, maar voor rekening van de consument.
7. Indien het niet mogelijk blijkt de
werkzaamheden te verrichten dan wel de zaken aan de wederpartij te leveren
wegens een oorzaak gelegen in de sfeer van de wederpartij, behoudt de gebruiker
zich het recht voor de zaken en/of materialen die voor de uitvoering van de
overeenkomst zijn aangeschaft voor rekening en risico van de wederpartij op te
slaan. Na opslag geldt een termijn van 1 maand waarbinnen de wederpartij de
gebruiker in staat moet stellen de werkzaamheden alsnog te verrichten c.q. de
zaken alsnog te leveren. Een en ander, tenzij de gebruiker uitdrukkelijk
schriftelijk een andere termijn heeft gesteld.
8. Indien de wederpartij ook na verloop van de in
lid 7 van dit artikel bedoelde termijn in gebreke blijft aan zijn
verplichtingen te voldoen, is de wederpartij in verzuim en heeft de gebruiker
het recht de overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke ingang, zonder
voorafgaande of nadere ingebrekestelling, zonder rechterlijke tussenkomt en
zonder tot vergoeding van schade, kosten en rente gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk
te ontbinden. De gebruiker is alsdan gerechtigd de zaken en/of materialen aan
derden te verkopen.
9. Het voorafgaande laat de verplichting van de
wederpartij de overeengekomen c.q. bedongen c.q. verschuldigde prijs, alsmede
eventuele opslag- en/of andere kosten te voldoen onverlet.
10. De gebruiker is bevoegd om - ter zake de
nakoming van financiële verplichtingen van de wederpartij - vooruitbetaling of
zekerheid van de wederpartij te verlangen, alvorens tot levering over te gaan
c.q. met de te verrichten werkzaamheden te starten.
11. Indien de termijn, waarbinnen het werk zal
worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkdagen, wordt hieronder verstaan
kalenderdagen niet zijnde dagen in het weekend of algemeen erkende feestdagen.
12. Werkdagen respectievelijk halve werkdagen
waarop, als gevolg van niet voor rekening van de gebruiker komende
omstandigheden, gedurende minimaal 5 uren respectievelijk 2 uren door het
grootste deel van de werknemers of machines niet kan worden gewerkt, worden als
onwerkbaar beschouwd. De hieruit voortvloeiende gevolgen, zoals een vertraging
in de (op)levering of kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden, zijn
voor rekening van de wederpartij.
13. Indien de oplevering van het werk dient te
geschieden op een dag die niet een werkdag is zoals omschreven in lid 11 van
dit artikel, geldt de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van
oplevering.
14. Indien de gebruiker het werk niet binnen de
gestelde termijn kan opleveren als gevolg van overmacht of voor rekening van de
wederpartij komende omstandigheden, heeft de gebruiker recht op verlenging van
de termijn waarbinnen het werk zou worden opgeleverd, zodanig van duur als deze
redelijkerwijs voortvloeit uit die overmacht of de voor rekening van de
wederpartij komende omstandigheid.
15. Indien de aanvang of de voortgang van het werk
wordt vertraagd door factoren die voor rekening en risico van de wederpartij
komen, dienen de daaruit voor de gebruiker voortvloeiende kosten en schade door
de wederpartij te worden vergoed.
1. De gebruiker kan niet eerder verplicht worden
met de uitvoering van de werkzaamheden c.q. de levering van de zaken c.q.
bescheiden te beginnen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in zijn
bezit zijn en hij de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling heeft
ontvangen. Bij hierdoor ontstane vertragingen, zullen de opgegeven
(op)leveringstermijnen naar evenredigheid worden bijgesteld.
2. Wanneer de werkzaamheden dan wel de leveringen
door oorzaken buiten de schuld van de gebruiker niet normaal of niet zonder
onderbreking kunnen geschieden, is de gebruiker gerechtigd de daaruit
voortvloeiende kosten aan de wederpartij in rekening te brengen.
3. Indien de overeenkomst in fasen wordt
uitgevoerd is de gebruiker gerechtigd de uitvoering van de onderdelen die tot
de volgende fase behoren op te schorten, totdat de wederpartij de resultaten
van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. Indien dit kosten met zich meebrengt,
zijn deze kosten voor rekening van de wederpartij.
4. Indien de gebruiker c.q. de door hem
ingeschakelde derden door toedoen van de wederpartij niet op de overeengekomen
datum kan c.q. kunnen beginnen met de overeengekomen werkzaamheden, is de
gebruiker gerechtigd wachturen en/of de hieruit voortvloeiende kosten bij de
wederpartij in rekening te brengen.
5. Indien tijdens de uitvoering van de
overeenkomst blijkt dat deze onuitvoerbaar is, hetzij ten gevolge van aan de
gebruiker niet bekende omstandigheden, hetzij door welke overmacht dan ook, zal
de gebruiker met de wederpartij in overleg treden over wijziging van de
overeenkomst zodanig, dat de uitvoering van de overeenkomst wel mogelijk zal
zijn. De gebruiker zal de wederpartij daarbij informeren over de eventuele
gevolgen voor de overeengekomen prijzen c.q. tarieven en/of de overeengekomen (op)levertermijnen.
Een en ander behoudens wanneer uitvoering van de overeenkomst ten gevolge van
de onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De gebruiker
heeft alsdan in ieder geval recht op volledige vergoeding van de reeds door de gebruiker
verrichte werkzaamheden c.q. leveringen.
6. Alle onkosten welke door de gebruiker worden
gemaakt ten verzoeke van de wederpartij komen geheel voor rekening van
laatstgenoemde, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
7. De gebruiker wordt geacht bekend te zijn met de
voor de uitvoering van de overeenkomst van belang zijnde wettelijke
voorschriften en beschikkingen van overheidswege, voor zover deze op de dag van
de offerte gelden. De aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen
verbonden kosten zijn voor rekening van de wederpartij.
8. De gebruiker is verplicht het werk goed,
deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit te voeren. De
gebruiker dient het werk zodanig uit te voeren, dat daardoor schade aan persoon,
goed of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt. De gebruiker is voorts verplicht
de door of namens de wederpartij gegeven orders en aanwijzingen in verband
hiermee gegeven, zoveel mogelijk op te volgen.
1. Meer- en minderwerk dient mondeling of
schriftelijk tussen de gebruiker en de wederpartij overeengekomen te worden.
Mondeling overeengekomen meer- en minderwerk dient schriftelijk door de
gebruiker te worden bevestigd.
2. Verrekening van meer- en minderwerk vindt
plaats:
a. ingeval van wijzigingen in de oorspronkelijke
opdracht;
b. ingeval van onvoorzienbare kostenverhogingen of
-verlagingen en afwijkingen van verrekenbare en/of geschatte hoeveelheden.
3. Verrekening van meer- en minderwerk geschiedt
ineens bij afrekening, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
1. Indien de overeenkomst (mede) het verrichten
van werkzaamheden betreft, is de gebruiker gehouden de wederpartij mede te
delen dat het overeengekomen werk afgerond is.
2. Het werk wordt geacht te zijn opgeleverd,
indien het ter beschikking van de wederpartij is gesteld, de wederpartij het
werk heeft gecontroleerd en de opleverstaat c.q. werkbon voor goedkeuring door
de wederpartij is ondertekend.
3. Het werk wordt tevens geacht te zijn
opgeleverd, indien de wederpartij het werk - voor zover mogelijk - in gebruik
heeft genomen of binnen een termijn van 2 weken na voormelde mededeling dat het
werk afgerond en gebruiksklaar is, niet heeft gereclameerd bij de gebruiker.
4. Nog niet verrichte c.q. nog niet beëindigde
werkzaamheden van derden, welke van invloed zijn op een behoorlijk gebruik van
het werk, hebben geen invloed op het gebruiksklaar zijn van het door de
gebruiker verrichte en met de wederpartij overeengekomen werk.
5. Kleine gebreken die op eenvoudige wijze in een
tussen partijen overeengekomen onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen
geen reden tot onthouding van goedkeuring mogen zijn, mits deze gebreken niet
aan een eventuele ingebruikneming in de weg staan. Ingeval partijen geen
specifieke onderhoudstermijn zijn overeengekomen, geldt een onderhoudstermijn
van 30 dagen na oplevering. De gebruiker is verplicht gebreken welke in de
onderhoudstermijn aan de dag treden en voor rekening van de gebruiker komen, zo
spoedig mogelijk te (laten) herstellen.
6. Ingeval de wederpartij na de in dit artikel
bedoelde oplevering nog gebreken, onvolkomenheden e.d. met betrekking tot het
opgeleverde werk constateert, zijn op deze gebreken, onvolkomenheden e.d. de
bepalingen van artikel 11 van deze algemene voorwaarden van toepassing.
1.
De
wederpartij is verplicht direct bij het in ontvangst nemen van de zaken tot
controle ervan over te gaan. Eventuele zichtbare beschadigingen, fouten,
onvolkomenheden, gebreken en/of afwijkingen in aantallen, dienen te worden
aangetekend op de vrachtbrief c.q. de begeleidingsbon en onmiddellijk, maar
uiterlijk binnen 24 uur na ontvangst van de zaken, aan de gebruiker te worden
gemeld.
2.
Overige
reclames - waaronder klachten met betrekking tot de verrichte werkzaamheden -
dienen per aangetekend schrijven direct na ontdekking aan de gebruiker te
worden gemeld. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de
wederpartij. De reclames c.q. klachten dienen in ieder geval binnen 1 jaar na
(op)levering aan de gebruiker te worden gemeld.
3.
Indien
bovengemelde reclames c.q. klachten niet binnen de daar bedoelde termijnen aan
de gebruiker kenbaar zijn gemaakt, worden de zaken geacht in goede staat te
zijn ontvangen c.q. de werkzaamheden conform de overeenkomst te zijn verricht.
4.
De
bestelde zaken worden in de bij de gebruiker voorradige verpakkingen geleverd.
Geringe afwijkingen ter zake opgegeven inhoud, gewichten, aantallen e.d.,
gelden niet als tekortkoming aan de zijde van de gebruiker.
5.
Reclames
c.q. klachten schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.
6.
De
gebruiker dient in staat te worden gesteld de klacht te onderzoeken. Indien
voor het onderzoek naar de klacht retourzending noodzakelijk blijkt dan wel
indien het noodzakelijk blijkt dat de gebruiker ter plekke in de gelegenheid
wordt gesteld de klacht te onderzoeken, zijn de kosten hiervan slechts voor
rekening en risico van de gebruiker indien laatstgenoemde daarmee vooraf zijn
uitdrukkelijke schriftelijke instemming heeft betuigd.
7.
In alle
gevallen geschiedt retourzending op een door de gebruiker te bepalen wijze en
in de originele verpakking c.q. emballage.
8.
Indien de
zaken na aflevering van aard en/of samenstelling zijn veranderd, geheel of
gedeeltelijk zijn be- of verwerkt of beschadigd, vervalt elk recht op reclame.
9.
Ingeval
van terechte reclames c.q. klachten zal de schade worden afgewikkeld krachtens
het bepaalde in artikel 12.
1.
De
gebruiker kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn branche mag
worden verwacht, maar aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, met
inbegrip van overlijdens- en letselschade, gevolgschade, bedrijfsschade,
winstdervingen en/of stagnatieschade, die het gevolg is van handelen of nalaten
van de gebruiker, zijn personeel dan wel door hem ingeschakelde derden, tenzij
dwingendrechtelijke bepalingen zich hiertegen verzetten.
2.
De in dit
artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de
schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van de gebruiker,
zijn directie en/of zijn leidinggevend personeel.
3.
Onverminderd
het bepaalde in de overige leden van dit artikel wordt de aansprakelijkheid van
de gebruiker, uit welke hoofde ook, beperkt tot het factuurbedrag van de
geleverde zaken c.q. de uitgevoerde werkzaamheden.
4.
Onverminderd
het bepaalde in de overige leden van dit artikel is de aansprakelijkheid te
allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van de
gebruiker in het voorkomende geval te verstrekken uitkering, voor zover de
gebruiker hiervoor verzekerd is.
5.
Indien
zich in de uitgevoerde werkzaamheden of in de geleverde zaken zichtbare fouten,
onvolkomenheden en/of gebreken voordoen die reeds op het moment van levering
aanwezig moeten zijn geweest, verplicht de gebruiker zich die zaken, naar zijn
keuze, kosteloos te herstellen dan wel te vervangen.
6.
De
gebruiker garandeert niet en wordt nimmer geacht gegarandeerd te hebben dat de
geleverde zaken geschikt zijn voor het doel waarvoor de wederpartij deze wenst
te doen gebruiken of gebruikt, tenzij de gebruiker dit uitdrukkelijk
schriftelijk aan de wederpartij heeft bevestigd.
7.
Bij het
gebruik van de voor de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden benodigde
reinigingsmiddelen baseert de gebruiker zich voor de eigenschappen van deze
reinigingsmiddelen op de informatie die de fabrikant van deze
reinigingsmiddelen hierover verstrekt.
8.
Zo door de
gebruiker toegepaste reinigingsmiddelen door de fabrikant van een garantie zijn
voorzien, zal die garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. De
gebruiker zal de wederpartij hierover informeren.
9.
De
wederpartij verliest diens rechten jegens de gebruiker, is aansprakelijk voor
alle schade en vrijwaart de gebruiker tegen iedere aanspraak van derden ter
zake van schadevergoeding indien en voor zover:
a.
voormelde
schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies, adviezen of
gebruiksaanwijzingen van de gebruiker strijdig gebruik en/of ondeskundige
bewaring (opslag) van de geleverde zaken door de wederpartij;
b.
voormelde
schade is ontstaan door fouten, onvolledigheden of onjuistheden in gegevens,
materialen, informatiedragers e.d. die door of namens de wederpartij aan de
gebruiker zijn verschaft en/of voorgeschreven;
c.
voormelde
schade is ontstaan door aanwijzingen van of namens de wederpartij aan de
gebruiker;
d.
voormelde
schade is ontstaan doordat de wederpartij zelf of een derde in opdracht van de
wederpartij bewerkingen c.q. werkzaamheden aan het geleverde heeft uitgevoerd,
zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gebruiker.
1.
Betaling
dient binnen 30 dagen na de factuurdatum te geschieden,particulier binnen 7
dagen na factuur datum. tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
2.
Indien een
factuur na het verstrijken van de in lid 1 bedoelde termijn niet volledig is
betaald:
a.
zal de
wederpartij aan de gebruiker een vertragingsrente verschuldigd zijn ter grootte
van 2% per maand cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een
maand worden in deze als volle maanden berekend;
b.
zal de
wederpartij, na daartoe door de gebruiker te zijn gemaand, ter zake van
buitengerechtelijke kosten minimaal verschuldigd zijn 15% van de som van de
hoofdsom en de vertragingsrente met een absoluut minimum van € 150,00;
c.
heeft de
gebruiker het recht, voor elke aan de wederpartij verzonden
betalingsherinnering, aanmaning e.d., een bedrag van tenminste € 20,00 ter zake
administratiekosten bij de wederpartij in rekening te brengen. De gebruiker zal
dit in de overeenkomst en/of op de factuur vermelden.
3.
Ter keuze
van de gebruiker kan in voorgaande of daarmee overeenstemmende omstandigheden,
zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, de overeenkomst
geheel of gedeeltelijk worden ontbonden, al dan niet gecombineerd met een eis
tot schadevergoeding.
4.
Indien de
wederpartij niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de
gebruiker bevoegd de nakoming van de jegens de wederpartij aangegane verplichtingen
tot levering c.q. tot de uitvoering van werkzaamheden op te schorten totdat de
betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld. Hetzelfde
geldt reeds vóór het moment van in verzuim zijn indien de gebruiker het
redelijke vermoeden heeft dat er redenen zijn om aan de kredietwaardigheid van
de wederpartij te twijfelen.
5.
Door de
wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle
verschuldigde rente en kosten en strekken vervolgens ter afdoening van
opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij de wederpartij bij betaling
uitdrukkelijk schriftelijk vermeldt dat de voldoening betrekking heeft op een
latere factuur.
6. a. Indien
de wederpartij, uit welken hoofde ook, één of meer tegenvorderingen op de
gebruiker heeft, dan ziet de wederpartij af van het recht op verrekening.
Genoemde afstand van het recht op verrekening geldt eveneens indien de
wederpartij (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt of in staat van
faillissement wordt verklaard.
b. Het
bepaalde onder sub a. van dit lid is niet van toepassing op overeenkomsten met
de consument.
1.
Onverminderd
het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de tussen de
wederpartij en de gebruiker gesloten overeenkomst ontbonden zonder dat
rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn
vereist, op het tijdstip waarop de wederpartij:
a.
in staat
van faillissement wordt verklaard;
b.
(voorlopige)
surséance van betaling aanvraagt;
c.
door
executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d.
onder
curatele of onder bewind wordt gesteld;
e.
anderszins
de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens
vermogen of delen ervan verliest.
2.
Het in lid
1 van dit artikel bepaalde is van toepassing, tenzij de curator of de
bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als
boedelschuld erkent.
1.
Ingeval er
sprake is van overmacht is de gebruiker gerechtigd de overeenkomst te ontbinden
dan wel de nakoming van zijn verplichtingen jegens de wederpartij voor een
redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te
zijn.
2.
Onder
overmacht wordt in het kader van deze algemene voorwaarden verstaan: een
niet-toerekenbare tekortkoming aan de zijde van de gebruiker, van de door hem
ingeschakelde derden of toeleveranciers of een andere gewichtige reden aan de
zijde van de gebruiker.
3.
Indien er
sprake is van overmacht als de overeenkomst ten dele is uitgevoerd, is de
wederpartij gehouden zijn verplichtingen jegens de gebruiker tot aan dat moment
na te komen.
4.
Als
omstandigheden waarin sprake zal zijn van overmacht zullen onder meer worden
verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werknemers of dreiging van
deze e.d. omstandigheden, verstoring van de ten tijde van het aangaan van de
overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand,
natuurverschijnselen, weersomstandigheden, door wegblokkades e.d. ontstane
transportmoeilijkheden en leveringsproblemen, ongeval of andere voorvallen.
1. a. De
wederpartij doet afstand van alle rechten op ontbinding van de overeenkomst ex
artikel 6:265 e.v. B.W. of andere wettelijke bepalingen, tenzij dwingendrechtelijke
bepalingen zich hiertegen verzetten. Een en ander geldt onder voorbehoud van
het recht de overeenkomst krachtens onderhavig artikel te annuleren c.q. op te
zeggen.
b. Het
bepaalde in sub a van dit lid is niet van toepassing op de overeenkomst met de
consument.
2. Onder annulering wordt in het kader van deze
algemene voorwaarden verstaan: het vóór aanvang van de uitvoering van de
overeenkomst beëindigen van de overeenkomst door één der partijen.
3. Onder opzegging wordt in het kader van deze
algemene voorwaarden verstaan: het na aanvang van de uitvoering van de
overeenkomst beëindigen van de overeenkomst door één der partijen.
4. Ingeval de wederpartij de overeenkomst opzegt
c.q. annuleert, is hij aan de gebruiker een door de gebruiker nader te bepalen
vergoeding verschuldigd. De wederpartij is gehouden alle kosten, schade alsmede
de gederfde winst aan de gebruiker te vergoeden. De gebruiker is gerechtigd de
kosten, schade en gederfde winst te fixeren en - te zijner keuze en afhankelijk
van de reeds verrichtte werkzaamheden c.q. leveringen - 20 tot 100% van de
afgesproken prijs bij de wederpartij in rekening te brengen.
5. De wederpartij is tegenover de derden
aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering c.q. opzegging en vrijwaart de
gebruiker ter zake.
6. Door de wederpartij reeds betaalde bedragen
worden niet gerestitueerd.
1. Op de tussen de gebruiker en de wederpartij
gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De
geschillen die uit deze overeenkomst voortvloeien zullen eveneens naar
Nederlands recht worden beslecht.
2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht
door de bevoegde Nederlandse rechter, zij het dat de gebruiker de bevoegdheid
toekomt een zaak aanhangig te maken voor de bevoegde rechter in de plaats waar
de gebruiker is gevestigd, tenzij de kantonrechter ter zake bevoegd is.
3. Voor geschillen met de consument, geldt dat
binnen 1 (één) maand nadat de gebruiker aan hem kenbaar heeft gemaakt dat de
zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, de consument kenbaar kan maken dat
hij kiest voor beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde rechter.
4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien
uit de overeenkomst gesloten met een wederpartij die gevestigd is buiten
Nederland, is de gebruiker gerechtigd te handelen conform het bepaalde in lid 2
van dit artikel of - naar zijn keuze - de geschillen aanhangig te maken bij de
bevoegde rechter in het land c.q. de staat waar de wederpartij gevestigd is.
Datum: 6 oktober 2008